کد خبر 22002
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۳

جشنواره مردمي 9 دي در 18 رشته هنري، ادبي، پ‍‍ژوهشي و رسانه اي برگزار مي‌شود.

به گزارش مشرق، جشنواره مردمي 9 دي به پاسداشت حماسه انقلابي مردم در 9 دي 88 و با هدف تقويت رويش هاي فرهنگي و هنري انقلاب در 18 رشته برگزار مي شود.

اين جشنواره که ناظر به موضوعات ولايت مداري، فتنه و بصيرت، حماسه انقلابي 9دي 88، فعاليت هاي خودجوش مردمي در 9 دي و 22 بهمن 89، تقابل اسلام ناب و اسلام آمريکايي، جنگ نرم و جبهه انقلاب، تقابل اشرافيت و مردم، جنگ فقر و غنا، خواص بي بصيرت يا دنيازده، جمهوريت از ادعا تا عمل، حمايت مردم از اقدامات عدالتخواه مسئولان و ... مي باشد، در چهار شاخه هنري (شامل سرود، تئاتر، مستند، عکس، کاريکاتور، گرافيک و تصوير سازي)، ادبي (شامل شعر، طنز، خاطره ،داستان کوتاه، نمايشنامه)، پژوهشي (ثبت و جمع آوري خاطرات مردم در موضوعات جشنواره، نظر سنجي منطقه اي و مطالعات ميداني) و رسانه اي (درعرصه وبلاگ نويسي، نشريات تجربي، مصاحبه ، گزارش، خبر توليدي، ياداشت و سر مقاله) برگزار مي گردد. علاقمندان مي توانند آثار خود را تا 30 بهمن ماه سال جاري به دبيرخانه جشنواره ارسال نمايند.

علاقمندان به شرکت در جشنواره ضمن ارسال آثار خود به دبيرخانه جشنواره به آدرس: مشهد- بلوار قرني- قرني 31- پلاک 16، مي توانند جهت کسب اطلاعات بيشتر به آدرس اينترنتي زير مراجعه نمايند:

nohe-dah.pelakfa.com

برگزيدگان در اين جشنواره علاوه بر بهره مندي از جوايز ارزنده کمک هزينه ي حج عمره، کمک هزينه سفر به عتبات و سکه بهار آزادي، در دوره هاي تخصصي آموزشي رايگان شرکت داده خواهند شد، از آثار بعدي آنان بعد از تاييد کيفي طرح نيز حمايت شده و آثار راه يافته به مرحله نهايي داوري هم در قالب کتاب، سايت و نرم افزار انتشار خواهد يافت.

گفتني است ستاد مردمي بزرگداشت 9 دي مستقر در دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي مشهد اين جشنواره را با همکاري شوراي هماهنگي تشکل هاي جوانان استان خراسان رضوي برگزار مي کند.

فايل قابل چاپ پوستر جشنواره در «اين» لينک.

خبرنگاران و اصحاب محترم رسانه مي توانند جهت دريافت اطلاعات بيشتر با شماره هاي 05117285205 و 09155177322 تماس حاصل نمايند.


فرازي از پيام تاريخي حضرت امام (ره) به هنرمندان:

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

...تنها هنري مورد قبول قرآن است که صيقل دهنده اسلام ناب محمدي – صلي الله عليه و آله و سلم – اسلام ائمه هدي – عليهم السلام – اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت ها باشد. هنري زيبا و پاک است که کوبنده سرمايه داري مدرن و کمونيسم خون آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگي، اسلام مرفهين بي درد، و در يک کلمه " اسلام آمريکايي" باشد.

هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعي، اقتصادي، سياسي، نظامي است. هنر در عرفان اسلامي ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسم تلخکامي گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعي خود تصوير زالو صفتاني است که از مکيدن خون فرهنگ اصيل اسلامي، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مي برند... . (روح الله الموسوي الخميني 30/6/67)

 

 

از بيانات رهبر معظم انقلاب:

روز نهم دىِ امسال هم در تاريخ ماند؛ اين هم يک روز متمايزى شد. شايد به يک معنا بشود گفت که در شرائط کنونى - که شرائط غبارآلودگىِ فضاست - اين حرکت مردم اهميت مضاعفى داشت؛ کار بزرگى بود. هرچه انسان در اطراف اين قضايا فکر ميکند، دست خداى متعال را، دست قدرت را، روح ولايت را، روح حسين بن على (عليه السّلام) را مى‌‌‌بيند. اين کارها کارهائى نيست که با اراده‌‌‌‌ى امثال ما انجام بگيرد؛ اين کار خداست، اين دست قدرت الهى است. (ولي امر مسلمين جهان و رهبر انقلاب اسلامي، 19 دي 88)

فتنه سال 88 را جوانان ما خواباندند. (12 آبان 89)

 

 

چرا جشنواره 9 دي؟

نه دي، حماسه پيوند عاشورايي مردم انقلابي ايران اسلامي با ولايت فقيه و ديگر ارزش‌هاي والاي انقلاب اسلامي است. 9 دي 88 روزي بود که مردم ايران در سراسر نقاط کشور با حضور آگاهانه و بصيرت مدارشان، آرزوهاي فتنه گران را نقش بر آب و چشم طمع دشمناني که قصد براندازي نظام اسلامي را داشتند کور کردند. اين حضور با شکوه قلب هاي دوستان و ياران انقلاب اسلامي را گرما بخشيد و عزم و اراده آنان را براي پاسداري از انقلاب اسلامي استوارتر کرد.

ستاد مردمي بزرگداشت حماسه 9 دي (با همکاري دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي مشهد و شوراي هماهنگي تشکل هاي جوانان استان خراسان رضوي) جشنواره هنري ادبي 9 دي را با هدف ماندگار کردن اين حماسه عظيم و تقويت رويش هاي فرهنگي و هنري انقلاب اسلامي برگزار مي کند.

 

 

موضوعات جشنواره:

- ولايت مداري

- فتنه و بصيرت

- حماسه 9 دي 88

- فعاليت هاي خودجوش و مردمي در 9 دي و 22 بهمن 89

- تقابل اسلام ناب و اسلام امريکايي

- جنگ نرم و جبهه انقلاب

- تقابل اشرافيت و مردم

- جنگ فقر و غنا

- خواص بي بصيرت يا دنيازده

- جمهوريت از ادعا تا عمل

- حمايت مردم از اقدامات عدالتخواهانه مسئولان

و ...


جوايز:
الف) هداياي نقدي:

نفرات اول: کمک هزينه حج عمره

نفرات دوم: کمک هزينه سفر به عتبات
نفرات سوم: سکه بهار آزادي
ب) شرکت رايگان در دوره هاي تخصصي آموزشي در رشته هاي مرتبط
ج) حمايت از توليد آثار بعدي برگزيدگان پس از تاييد کيفي طرح
د) انتشار آثار راه يافته به مرحله نهايي داوري، در قالب کتاب، سايت و نرم افزار

 

 

شرايط عمومي جشنواره:

* موضوع آثار ارسالي بايد منحصراً در ارتباط با موضوعات مطرح شده در جشنواره باشد.

* آثار ارائه شده در همه رشته ها بايد متعلق به فرستندگان بوده و توسط خود ايشان خلق شده باشد.

* آثار شرکت کنندگان بايد تا پايان بهمن ماه به دبيرخانه جشنواره ارسال شده و يا به آدرس اينترنتي آن ايميل شوند.

* آثار بايد همراه با درج مشخصات کامل شامل "نام/ نام خانوادگي/ تاريخ تولد/ شماره ملي/ نام پدر/ ميزان تحصيلات/ شماره تلفن همراه/ شماره تلفن ثابت/ آدرس کامل پستي/ رشته مورد نظر/ نام اثر/ مشخصات فني اثر" به دبيرخانه ارسال گردد.
* در تمامي رشته ها، امتياز بيشتر با آثاري است که محتوا و نگاه عميق تر و بيان و قالب روان و در عين حال موثر و جذاب داشته باشند. اما با توجه به مردمي بودن جشنواره، آثاري که به لحاظ مشخصات فني از کيفيت درجه يک برخوردار نيستند نيز در جشنواره پذيرش مي شوند.
* شرکت هر فرد در بيش از يک رشته مجاز است.


اطلاعات و شرايط اختصاصي هر رشته:
 

هنري:

1- مستند و فيلم هاي موبايلي (بلوتوثي):

* گفتگو با مردم يا تهيه گزارش تصويري از اقدامات مردم در خصوص موضوعات جشنواره، موضع اين بخش از جشنواره است.

* اين بخش از جشنواره در 2 شاخه داوري مي شود:

الف) غيرحرفه اي: فيلم هاي موبايلي (مناسب بلوتوث)

ب) نيمه حرفه اي: دوربين هاي خانگي

* هيچ محدوديتي در تعداد آثار ارسالي متقاضي شرکت در جشنواره وجود ندارد.

* آثار ارسالي مي بايست با ذکر مشخصات کامل، به آدرس اينترنتي دبيرخانه جشنواره ايميل شوند و يا در يک لوح فشرده به آدرس پستي دبيرخانه ارسال شوند.

 

 

2- سرود:

* در بخش سرود آثار مي توانند هم توليدي و هم بازخواني سرودهاي حرفه اي باشند.

* گروه هاي سرود حداکثر مي توانند با 3 اثر در جشنواره شرکت کنند.

* رقابت در اين بخش در دورده سني بالاي 15 سال و زير 15 سال داوري مي شود. هر گروه مي تواند حد اکثر 3 نفر خارج از رده سني خود را در اعضاي گروه داشته باشد.

* سرودها پس از آماده شدن مي بايست در لوح فشرده ضبط شده و به دبيرخانه ارسال گردند. گروه هاي مستقر در مشهد مي توانند تقاضاي اجراي زنده براي مرحله اول داوري را داشته باشند.

* ارسال متن سرود و اسامي و مشخصات تمامي اعضا و نيز مربي و مدير گروه، به همراه سي دي آثار الزامي است.

* لازم به ذکراست در مرحله نهايي داوري، از تمامي گروه هاي سرود شرکت کننده دعوت مي شود تا براساس اجراي زنده، مورد داوري قرار گيرند.

 

3- تئاتر:

* نمايش پس از آماده شدن مي بايست ضبط شده و در لوح فشرده اي به دبيرخانه ارسال گردد. گروه هاي مستقر در مشهد مي توانند تقاضاي اجراي زنده براي مرحله اول داوري را داشته باشند.

* ارسال متن نمايشنامه و اسامي و مشخصات تمامي اعضا و نيز مربي و مدير گروه، به همراه سي دي آثار الزامي است.

* لازم به ذکراست در مرحله نهايي داوري، از تمامي گروه هاي نمايشي شرکت کننده دعوت مي شود تا براساس اجراي زنده، مورد داوري قرار گيرند.

 

4 و 5- گرافيک و تصويرسازي/ کاريکاتور:

* هر هنرمند مي تواند حداکثر 10 اثر را به بخش داوري جشنواره ارسال نمايد.

* آثار دستي، بايد نسخه اصلي شان به دبيرخانه جشنواره پست شود.

* آثار ديجيتالي ارسالي بايد در ابعاد واقعي پرينت گرفته شده و به همراه فايل آثار در لوح فشرده اي به دبير خانه جشنواره ارسال شوند. همچنين آثار ديجيتالي بايد با فرمت (تيف) يا (جي.پي.جي) وحداقل با رزوليشن 300 (دي.پي.آي) ارسال شوند.

* آثار بايد امضاي هنرمند را داشته باشد. عکس و فتوکپي اثر براي داوري مورد قبول نمي باشد.

 

6- عکاسي:

*هر عکاس مي تواند حداکثر 15 اثر را به بخش داوري جشنواره ارسال کند.

* عکس هاي موبايلي نيز در جشنواره مورد پذيرش هستند. البته عکس هايي که با کيفيت بهتر و مشخصات فني بالاتر باشند در اولويت امتيازدهي خواهند بود.

*عکس هاي ديجيتالي بايستي بدون دستکاري و ترفندهاي گرافيکي (فتوشاپ) باشند.

 

 

ادبي:

7 تا 10- طنز/ شعر/ داستان کوتاه/ نمايشنامه:

* هر نويسنده مي تواند حداکثر 3 اثر را به بخش داوري جشنواره معرفي نمايد.

* آثار ارسالي ترجيحاً در قالب فايل تايپ شده در نرم افزار (ورد) با قلم (ميترا 14) در لوح فشرده پست شده يا به آدرس اينترنتي دبيرخانه ايميل شوند.

 

11- خاطره نويسي:

* موضوع اين بخش از جشنواره خاطرات شنيدني و روشنگرانه مردم از جريانات پس از انتخابات، فتنه و نه دي 88 برگزار مي شود.

* خاطرات مي تواند خود نوشت (متعلق به ارسال کننده اثر) و يا ديگرنوشت (ثبت خاطرات افرادي باشد که ارسال کننده اثر با آنان گفتگو کرده است) باشند. در هر دو صورت، بازنويسي جذاب و دقيق خاطره، در داوري آثار ملاک محسوب مي شود.

* زمان، مکان و راوي خاطرات بايد مشخص باشند و بيان جزييات هر چه دقيق تر مورد توجه قرار گيرد.

* صاحب خاطره بايد در متن حادثه ي مورد بحث حاضر بوده باشد. بيان اتفاقات عمومي به اتکاي نقل قول ها و اطلاعات عمومي و رسانه اي خاطره محسوب نمي شود.

* آثار ارسالي ترجيحاً در قالب فايل تايپ شده در نرم افزار (ورد) با قلم (ميترا 14) در لوح فشرده پست شده يا به آدرس اينترنتي دبيرخانه ايميل شوند.

 


12-  پژوهش:

* حيطه هاي پژوهشي مورد نظر در اين بخش عبارتند از:

 

1- ثبت و جمع آوري خاطرات مردم در موضوعات جشنواره (تفاوت اين بخش با بخش خاطره در اين است که بايد در بخش پژوهش، مصاحبه با يک فرد به شکل تفصيلي تر و شامل بيش از 3000 کلمه خاطره بوده و يا تعداد قابل توجهي از خاطرات افراد مختلف جمع آوري و دسته بندي شده و مورد تحليل قرار گيرند). خاطرات مردم از دهه هاي 50 و 60 با موضوعاتي از قبيل فعاليت هاي خودجوش مردمي در اوضاع فتنه، تقابل اسلام ناب و اسلام امريکايي، تقابل اشرافيت و مردم، جنگ فقر و غنا، خواص بي بصيرت و دنيازده و ... نيز در دايره موضوعات پ‍وهشي اين جشنواره مي گنجد. مجدداً تاکيد مي شود راوي خاطره بايد در متن حادثه حاضر بوده باشد و بيان اتفاقات عمومي به اتکاي نقل قول ها و اطلاعات عمومي و رسانه اي خاطره محسوب نمي شود.

 

2- نظرسنجي منطقه اي (براي مثال: انگيزه هاي مردم منطقه براي شرکت در راهپيمايي 9 دي، دلايل مردم منطقه براي حمايت از دولت عدالتخواه و ...)

 

3- مطالعات ميداني (مشکلات منطقه از منظر عدالت اقتصادي يا فرهنگي و رسانه اي، قابليت ها و استعدادهاي منطقه در عرصه فرهنگي، و ...)

 

* هر پژوهشگر مي‌تواند حداکثر 3 اثرپژوهشي ارسال کند.

 

* پژوهش هاي منطقه اي و ميداني بايد تا حد ممکن از کلي گويي اجتناب کرده و مستدل و بر اساس مستندات و جزييات ارائه شوند.

 

* آثار مشترک (گروهي) نيز پذيرفته مي‌شود.

 

* آثار ارسالي ترجيحاً در قالب فايل تايپ شده در نرم افزار (ورد) با قلم (ميترا 14) در لوح فشرده پست شده يا به آدرس اينترنتي دبيرخانه ايميل شوند.


رسانه:

13- وبلاگ نويسي:

* وبلاگ هاي شرکت کننده در جشنواره بايد از سال 88 فعال بوده و تا کنون فعال مانده باشند.
* نويسندگان وبلاگ ها کافي است آدرس اينترنتي وبلاگ خود را همراه ساير مشخصات عمومي خود به آدرس اينترنتي دبيرخانه ايميل نمايند.
* وبلاگ هايي در مراحل داوري انتخاب خواهند شد که حتي المقدور داراي مطالب توليدي و ناظر به رخدادهاي عيني و بومي خود باشند.

 

14- نشريات تجربي:

* نشريات شرکت کننده در جشنواره بايد در تاريخي بين خرداد 88 تا دي 89 منتشر شده باشند.
* نشرياتي که در اين بازه به صورت مستمر منتشر شده باشند در اولويت خواهند بود.
* نشرياتي در مراحل داوري انتخاب خواهند شد که حتي المقدور داراي مطالب توليدي و ناظر به رخدادهاي عيني و بومي خود باشند.
* ارسال اسامي و مشخصات کامل مدير مسئول و سردبير، به همراه نسخه هاي نشريه الزامي است.

 

15- خبر توليدي:

* اخبار توليدي که در بازه سال 88 تا 89 در نشريات يا وبلاگ ها و سايت هاي اينترنتي منتشر شده باشند به مرحله داوري راه خواهند يافت. مقصود از خبر توليدي، خبري است که نويسنده آن را بر اساس اطلاعات يا مشاهدات پيراموني خود و بدون اتکا به منابع خبري و خبرگزاري ها نوشته و منتشر کرده باشد.
* ارسال نشريه اي که خبر در آن درج شده است يا ارائه لينک اينترنتي خبر الزامي است.

 

16 تا 18- گزارش/ مصاحبه/ يادداشت و مقاله:

* مطالب توليدي در اين رشته ها که در بازه سال 88 تا 89 در نشريات يا وبلاگ ها و سايت هاي اينترنتي منتشر شده باشند به مرحله داوري راه خواهند يافت.
* ارسال نشريه اي که آثار در آن درج شده است يا ارائه لينک اينترنتي آن ها الزامي است.

 

 

 

 

شيوه ارسال آثار:

پستي: مشهد، بلوار شهيد قرني، قرني 31 (کوچه برادران شهيد سويزي)، پلاک 16، دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي، دبيرخانه جشنواره مردمي 9 دي.

اينترنتي: rahmashhad@gmail.com

تلفن دبيرخانه: 05117285205

 

تذکر:

1- به شرکت کنندگان توصيه مي شود حتي المقدور اثر خود را به دو شيوه پستي و اينترنتي به دبيرخانه ارسال کنند.
2- شرکت کنندگان محترم حتماً به تمامي شرايط عمومي جشنواره و شرايط اختصاصي رشته مورد نظر خود توجه نمايند.
مشخصاتي که شرکت کنندگان بايد ضمن ارسال هر يک از آثار خود اعلام کنند:
نام:
نام خانوادگي:
تاريخ تولد:
شماره ملي:
نام پدر:
ميزان تحصيلات:
شماره تلفن همراه:
شماره تلفن ثابت:
آدرس کامل پستي:
رشته مورد نظر:
نام اثر:
مشخصات فني اثر:

 

به اميد تحقق آرمان هاي بلند انقلاب اسلامي با تبعيت بصيرتمندانه امت از ولايت

(دبيرخانه جشنواره مردمي 9 دي- ستاد مردمي بزرگداشت حماسه 9 دي)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس